صفحه اصلی / تکنولوژی / تایپ و ترجمه / برنامه ریزی پایان نامه: بایدها و نبایدها

برنامه ریزی پایان نامه: بایدها و نبایدها

برنامه ریزی پایان نامه: بایدها و نبایدها

 

استادتان به شما گفته است که برای تکمیل مدرک باید پایان نامه بنویسید. در این مرحله، ممکن است شروع به وحشت کنید. پایان نامه چیست؟ دشوار به نظر می رسد، یا مانند یک پروژه عظیم است که به سازماندهی قابل توجهی نیاز دارد. برای یک دانشجوی معمولی در مقطع کارشناسی، که ممکن است مستعد به تعویق انداختن باشد، پایان نامه نه تنها به ایجاد یک نوشته بزرگ نیاز دارد، بلکه ممکن است به انجام تحقیق، تجزیه و تحلیل داده ها و تدوین کتابشناسی گسترده نیاز داشته باشد. به همین دلیل است که به طور کامل با طرح پایان نامه خود ضروری است. با شروع از مراحل اولیه پایان نامه و رسیدن به مراحل نهایی تصحیح، این پست باید چند نکته و ترفند برای موفقیت همراه با برخی از اشتباهات رایج برای جلوگیری از آن را به شما ارائه دهد.

چرا باید پایان نامه انجام دهم؟

تمام هدف پایان نامه این است که استاد خود را متقاعد کنید که شما یک محقق شایسته هستید. این می تواند چالش برانگیز باشد، زیرا این احتمال وجود دارد که این اولین تجربه واقعی شما با تحقیق باشد و اولین بار است که باید یک تحقیق در این مقیاس بزرگ انجام دهید. تبدیل شدن به یک محقق شایسته به این معنی است که شما باید در هر یک از مراحل پایان نامه مهارت خود را نشان دهید. داستان زیر نشان دهنده مسیر معمولی “چرخه زندگی پایان نامه” است.

 
برای تکمیل مراحل مختلف چرخه زندگی پایان نامه، باید سطح مشخصی از مهارت در همه این مهارت ها را نشان دهید. شما باید بدانید که در حالی که روی کاغذ، این چرخه زندگی یک مسیر مستقیم را دنبال می کند. چنین چیزی در زندگی واقعی به ندرت اتفاق می افتد. اگرچه ممکن است فکر کنید طرح پایان نامه شما کامل و جامع است، اما باید آماده باشید که برنامه های خود را در صورت بروز چالش ها اصلاح و تغییر دهید. همچنین نیاز به بازگشت و اصلاح قسمت های قبلی وجود خواهد داشت. به عنوان مثال، در حالی که ممکن است ابتدا مرور ادبیات را بنویسید، این احتمالاً پس از تکمیل تجزیه و تحلیل داده‌ها برای مطالعه خود نیاز به اصلاح دارد.

 

مدیریت زمان و منظم ماندن

یکی از اجزای ضروری تولید یک طرح پایان نامه عالی، مدیریت زمان خوب است. شما باید بتوانید زمان خود را به طور موثر مدیریت کنید. این را می توان از طریق اتخاذ دو استراتژی خاص مدیریت زمان انجام داد: مدیریت کلان زمان و مدیریت خرد زمان. مدیریت کلان معادل تصویر بزرگتر است. شما باید بتوانید تخمین های کاملاً آگاهانه ای در مورد مدت زمانی که برای تکمیل هر بخش طول می کشد انجام دهید. اساسا، برای انجام این کار، باید از تاریخ ارسال نهایی به عقب کار کنید و یک چارچوب زمانی ایجاد کنید. هیچ پایان نامه ای یکسان نیست، بنابراین مقدار زمانی که برای هر بخش صرف می کنید با همتایان شما متفاوت است. این در تضاد با مدیریت خرد است که جزئیات دقیق پایان نامه را بررسی می کند، به عنوان مثال از طریق تقسیم یک فصل به بخش های فرعی. به عنوان مثال،بررسی ادبیات با استفاده از رویکرد کلان برای مدیریت زمان. رویکرد خرد به این معنی است که بررسی ادبیات شما ممکن است به چهار بخش فرعی تقسیم شود که یک هفته به هر یک از آنها اختصاص دارد.

مدیریت زمان دست در دست سازمان است و شما برای تکمیل پایان نامه خود به مهارت های سازمانی عالی نیاز دارید. سازمان فقط در مورد نوشتن نیست. در ابتدا باید با شروع فرآیند پایان نامه، جلساتی را با استاد راهنما ترتیب دهید. از آنجایی که پایان نامه شما با همتایان خود متفاوت خواهد بود، مسئولیت شما این است که با برنامه ریزی در جلسه حاضر شوید تا بتوانید از زمانی که در اختیار دارید به طور موثر و کارآمد استفاده کنید.

“شما باید بتوانید زمان خود را به طور موثر مدیریت کنید. اما اگر از برنامه عقب افتادید، ناامید نشوید. در سطح کارشناسی معمولاً فرصت های زیادی برای شما وجود دارد که بتوانید وقت خود را جبران کنید.”

علاوه بر جلسات با سرپرست خود، باید جلسات و/یا سایر فعالیت ها را با شرکت کنندگان خود ترتیب دهید. این ممکن است شامل زمان‌بندی مصاحبه‌ها ، ترتیب مشاهدات و غیره باشد. همچنین ممکن است لازم باشد زمانی را که صرف حضور در کتابخانه، جستجوی منابع و خواندن مطالب کلیدی می‌کنید، در نظر بگیرید. همه اینها مستلزم این است که سازماندهی کنید و به روشی روشمند عمل کنید.

اگر از برنامه عقب افتادید، ناامید نشوید. در مقطع لیسانس معمولاً فرصت های کافی برای جبران زمان وجود دارد. این پروژه به ندرت آنقدر طولانی است که بتوانید کاملاً از ریل خارج شوید. اگر می دانید که فرد سازماندهی خاصی نیستید یا با مهارت های مدیریت زمان دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است از ابزار حرفه ای مدیریت پروژه مانند Trello یا Asana بهره مند شوید.

گوش کنید: اجتماعی باشید

برای تولید بهترین طرح پایان نامه ممکن، مهارت های کلیدی دیگری وجود دارد که باید از آنها استفاده کنید. دو موردی که در ابتدا ضروری خواهند بود، مهارت های شنیداری و اجتماعی شما هستند. با شروع کار با سرپرست خود، مهارت های گوش دادن به کار می آیند. در سطح کارشناسی، آنها احتمالاً به نوعی در ارزیابی کار نوشتاری شما نقش دارند، بنابراین اگر بتوانید مشخص کنید که دقیقاً چه انتظاراتی از شما دارند، در موقعیت بهتری برای موفقیت خواهید بود. این شامل اطمینان از این است که نه تنها دستورالعمل‌ها را درک می‌کنید، بلکه هر بازخوردی را که در طول پروژه به شما ارائه می‌دهند، در نظر می‌گیرید.

هنگامی که استاد شما پیشنهادی در مورد کار شما می دهد، معمولاً از شما انتظار دارند که آن را تغییر دهید تا با درخواست های آنها مطابقت داشته باشد. شما باید در تمام موارد ممکن سعی کنید این کار را انجام دهید و اگر می خواهید مخالف باشید، باید دلیل مناسبی برای انجام این کار داشته باشید. علاوه بر گوش دادن، باید بتوانید با دیگران ارتباط خوبی برقرار کنید. این بدان معنی است که شما باید از استراتژی های مناسب در طول ارتباط ایمیل و شفاهی استفاده کنید. این مهارتی است که نه تنها هنگام صحبت با استاد شما ضروری است، بلکه به کار با سایر دانشجویان، شرکت کنندگان و مدیران نیز مربوط می شود.

به چه مهارت های دیگری نیاز خواهم داشت؟

در زیر لیستی از مهارت ها و ویژگی هایی که ممکن است برای تکمیل پایان نامه خود نیاز به اتخاذ آنها داشته باشید آورده شده است:

مهارت ها کیفیت ها
مدیریت زمان خودانگیختگی
سازمان اعتماد به نفس
خود انضباطی خود محوری
ارتباط
استماع
ارائه
اجتماعی
فنی
یادگیرنده مستقل

جلسات با سرپرست شما

اکنون که درک اولیه ای از مهارت های مورد نیاز خود دارید، می توانیم نکات ظریف پایان نامه شما را در نظر بگیریم. یکی از این موارد درک نحوه استفاده از جلساتی است که با سرپرست خود دارید.

آماده شدن برای جلسات

جلساتی که به خوبی طراحی شده اند، معمولاً فرصت های بهتری را برای پیشرفت پایان نامه خود به شما ارائه می دهند. بسیار متداول است (و چیزی که می خواهید از آن اجتناب کنید) که دانش آموزان در اولین جلسه با استاد راهنما حاضر می شوند بدون اینکه ایده واقعی در مورد آنچه می خواهند مطالعه کنند. درعوض، از ناظر ایده یا الهام در مورد کاری که ممکن است انجام دهند می خواهند. این به طور کلی یک تصور بد ایجاد می کند. سرپرست شما می تواند به شما در شکل دادن به ایده های اولیه کمک کند، اما در نهایت می خواهید ایده ها متعلق به شما باشند. در برخی موارد، سرپرست شما ممکن است موضوع یا عنوانی را در اختیار شما قرار دهد، اما این رویکرد (که ممکن است در ابتدا دوست داشته باشید) در مراحل بعدی زمانی که متوجه می شوید درک شما از موضوع محدود است، می تواند دشوار باشد. اگر موفق به درک موضوع نشدید، به مهارت‌ها و ویژگی‌هایی که در بالا توضیح داده شد، برگردید،

“از جلساتی که با استاد راهنما دارید استفاده کنید. جلساتی که به خوبی طراحی شده اند به طور کلی فرصت های بهتری را برای پیشرفت در پایان نامه خود ارائه می دهند.”

بعد از اینکه اولین جلسه خود را با سرپرست خود برنامه ریزی کردید، اطمینان حاصل کنید که در جلسه به خوبی با سؤالات و ابزاری برای ثبت پاسخ ها (مثلاً لپ تاپ یا قلم و کاغذ) شرکت می کنید. در این جلسه اولیه، شما باید بتوانید به وضوح حوزه تحصیلی، هدف کلی، اهداف خود (مرتبط با هدف) و منطق موضوعی را که انتخاب کرده اید، بیان کنید. همچنین ممکن است بخواهید برخی از مطالعات تحقیقاتی مقدماتی مرتبط با موضوع خود را فراخوانی کنید تا نشان دهید که مفهوم این پروژه تحقیقاتی را جدی گرفته اید و واقعاً متوجه شده اید که چه کاری می خواهید انجام دهید.

در این اولین جلسه، سرپرست شما به دنبال تمرکز مورد نظر تحقیق شما، وضوح اهداف شما و دست یافتن به اهداف در محدوده زمانی است. شما باید این سوالات را برای سرپرست خود مطرح کنید (مثلاً آیا اهداف من روشن است؟).

این موضوع برای جلسات آینده نیز صادق است. مهم است که قبل از جلسه ای که برنامه ریزی کرده اید، کار در حال انجام خود را به سرپرست خود بفرستید. می توانید این کار را از طریق ایمیل انجام دهید. مطمئن شوید که ایمیل شما به درستی با اطلاعات و دستورالعمل‌های دقیقی که می‌خواهید سرپرستتان در نظر بگیرد، فرم‌بندی شده است. مطمئن شوید که چه کسی هستید، کار جدیدی که ارسال می کنید چیست و دوست دارید سرپرست با آن چه کاری انجام دهد. از ارسال اثر در لحظه آخر خودداری کنید. سرپرست شما احتمالاً چیزهای مختلفی در حال حرکت دارد و بنابراین فرستادن آنها به کار فقط ۲۴ ساعت قبل مناسب نیست. اگر مطمئن نیستید که چه مقدار از قبل باید اطلاعات را ارسال کنید، باید این موضوع را با سرپرست خود توضیح دهید.

 

به حداکثر رساندن مزایای جلسات

یک جلسه نظارت باید بیشتر از یک جلسه پرسش و پاسخ باشد که در آن سرپرست شما از شما سوالاتی می پرسد و شما به آنها پاسخ می دهید. این دو مونولوگ را تشکیل می‌دهد، اما به گفت‌وگویی که برای ارتباط مؤثر نیاز است، نمی‌رسد. سرپرست شما به دنبال این است که تعیین کند کار شما چگونه پیش می رود و به هر مشکلی که فکر می کند در نتیجه پروژه شما ایجاد می شود رسیدگی کند. ممکن است برای شما مفید باشد که با خلاصه ای از آنچه به دست آورده اید شروع کنید و به دنبال آن مسائلی که در حال حاضر به شما مربوط می شود. این جلسات باید به عنوان فرصتی برای سنجش احساس سرپرست شما در مورد کار شما و به عنوان راهی برای جستجوی اقدامات اصلاحی در صورت لزوم در نظر گرفته شود. هر بازخوردی که از سرپرست خود دریافت می کنید می تواند به نمرات و نمرات اضافی تبدیل شود.

از چه چیزی باید اجتناب کرد

چند چیز وجود دارد که می خواهید در حین نظارت از آنها اجتناب کنید. اولین مورد به طور کامل جلسه را از دست داده است. اگر نمی توانید با سرپرست خود ملاقاتی داشته باشید، مطمئن شوید که در اسرع وقت به آنها ایمیل بزنید. در آن ایمیل مطمئن شوید که دلیل و درخواستی برای گرفتن یک قرار دیگر فوراً درج کرده اید. دلیل شما برای لغو یک جلسه نباید به این دلیل باشد که شما به میزان قابل توجهی عقب هستید. به تعویق انداختن چیزهای اجتناب ناپذیر هرگز چیز خوبی نیست و بهتر است با موسیقی روبرو شوید. بدیهی است که همه اینها فقط یک رفتار خوب در نظر گرفته می شود، بنابراین این را در نظر داشته باشید.

در نهایت، شما می خواهید از وارد شدن به جلسه و بیان عبارت “من نمی توانم چیزی در مورد این موضوع پیدا کنم!” اولین کاری که احتمالاً استاد شما انجام می دهد این است که موضوع خود را به Google متصل کند و با هزاران بازدید از آنچه که شما گفتید وجود ندارد، بازگردد. اساتید هر سال این عبارت را می شنوند و عموماً آن را با تنبلی دانشجو و عدم تعهد جدی یکی می دانند.

“شما متخصص محتوا می‌شوید، در حالی که سرپرستتان راهنمای شما می‌شود تا شما را در مسیر درست نگه دارد. این نیاز به تلاش هر دو طرف دارد، اما شما را در صندلی رانندگی قرار می‌دهد.”

اکثر دانش آموزان، حداقل در اولین برخورد با سرپرست خود، توانایی تمرکز و “اجرای” جلسه را ندارند. به یاد داشته باشید که سرپرست شما ممکن است به اندازه شما نسبت به موضوع علاقه نداشته باشد و بنابراین، شما ممکن است بیشتر از آنها در مورد موضوع خود مطالعه کرده باشید. از این طریق، شما به متخصص محتوا تبدیل می شوید، در حالی که سرپرست شما راهنمای شما برای نگه داشتن شما در مسیر درست می شود. این نیاز به تلاش هر دو طرف دارد، اما شما را در صندلی رانندگی قرار می دهد. این ممکن است برای شما احساس جدیدی باشد، زیرا ممکن است همیشه احساس کرده باشید که سرپرست مسئول است. انجام این انتقال بهتر شما را برای تحصیلات تکمیلی یا هر کار تحقیقاتی آینده که ممکن است بخواهید انجام دهید آماده می کند.

منابع را از کجا بیابم و چه چیزی علمی محسوب می شود؟

پیدا کردن ادبیات برای تبدیل شدن به آن متخصص محتوا می تواند یک چالش باشد، به خصوص اگر ندانید کجا را جستجو کنید. این به نفع شماست که از کتابخانه مدرسه خود به بهترین نحو استفاده کنید. این نه تنها شامل امانت گرفتن کتاب، بلکه استفاده از منابع آنلاین فراوانی است که از طریق موسسه شما در اختیار شما قرار می گیرد. مطالب مورد نیاز شما قرار نیست به سادگی در مقابل شما ظاهر شود. شما باید به دنبال آن بگردید . ممکن است برای شما راحت تر باشد که با جستجوی تصادفی یا کلی تر شروع کنید. این کار را می توان با استفاده از سایت هایی مانند Google Scholar (scholar.google.com) انجام داد. با این حال، به یاد داشته باشید که همه چیزهایی که Google Scholar پیدا می کند کیفیت یکسانی ندارند و در صورت انتخاب استفاده از این سایت، باید در نظر داشته باشید که چه چیزی علمی است و چه چیزی نیست.

شاید تعریف علمی کاری تا حدودی چالش برانگیز باشد، زیرا نوعی منطقه خاکستری است. به طور کلی، در یک مفهوم آکادمیک، اگر یک مقاله در یک مجله معتبر منتشر شود، معمولاً علمی در نظر گرفته می شود. این بدان معنا نیست که هر چیز دیگری “علمی نیست”، اما شما باید از قضاوت خود برای این تصمیم استفاده کنید. علاوه بر این، باید بتوانید بین منابع اولیه و ثانویه تفاوت قائل شوید. در حالی که هر دو نوع منبع احتمالاً در سطح کارشناسی مناسب هستند، بهتر است از منابع اولیه بیشتر از منابع ثانویه استفاده کنید. منابع اولیه به عنوان اسناد اصلی با شواهد دست اول در مورد یک رویداد، شی، شخص یا اثر هنری طبقه بندی می شوند. چیزهایی که مستقیماً در یک کتاب علمی یا مقاله مجله می خوانید، مانند مصاحبه، کار میدانی، ارتباطات از طریق ایمیل، اولیه هستند. و مطالعات تجربی منابع ثانویه منابع اولیه را توصیف یا مورد بحث قرار می دهند. به طور معمول، این موارد شامل مواردی مانند مقالات روزنامه، مجلات محبوب، بررسی کتاب، یا مقالاتی در مجلات است که در مورد کار شخص دیگری بحث می کند. در حالی که هر دو مفید هستند، این شما هستید که تصمیم می گیرید کدامیک مناسب ترین هستند.

انتقادی فکر کنید و همه گزینه های خود را در نظر بگیرید

یافتن منابع به نوعی شبیه کارآگاه بودن است. در این مورد، شما با برخی از سؤالات (در این مورد سؤالات تحقیق یا اهداف تحقیق) که می خواهید به آنها پاسخ دهید، شروع می کنید. سپس سرنخ هایی را برای پاسخ به این سؤالات در ادبیات جستجو می کنید. سپس از شر هر گونه اطلاعاتی که نامربوط است خلاص می شوید و از اطلاعاتی که پیدا می کنید برای هدایت شما به منابع دیگر استفاده می کنید. این را می توان با استفاده از منابع یک مقاله انجام داد تا شما را به مقاله بعدی هدایت کند. هنگامی که «سرنخ‌های» کافی در اختیار داشتید، می‌توانید بر اساس شواهد پرونده بسازید و نکات را همانطور که می‌بینید توضیح دهید. یکی از راه هایی که می توانید در کل این فرآیند کمک بگیرید، استفاده از کتابدار مدرسه است. اغلب کتابدارانی در داخل موسسه وجود دارند که در موضوعی که شما مطالعه می کنید تخصص دارند. با مراجعه به این کتابداران، اغلب می‌توانید راه‌های بهتری برای جستجو یا استراتژی‌هایی برای یافتن منابعی که در نهایت اجزای اصلی تحقیق شما هستند، بیابید. بررسی کنید که کتابخانه شما چه چیزی برای ارائه دارد و چه منابعی در دسترس است.

از چند منبع باید استفاده کنم؟

هیچ تعداد متناظری از منابعی که باید در پایان نامه شما وجود داشته باشد وجود ندارد. بدیهی است که فهرست شما گسترده خواهد بود، اما همچنین باید متعادل باشد. اگر از منابع بسیار کمی استفاده می کنید، ممکن است استدلال شما قانع کننده به نظر نرسد. اگر از تعداد زیادی استفاده کنید، استدلال شما ممکن است از بین برود زیرا جایی برای وارد کردن افکار خود یا نمایش انتقادی ندارید. این به شما بستگی دارد که آن تعادل را پیدا کنید. علاوه بر این، کیفیت منابعی که استفاده می کنید اهمیت دارد. استفاده از تحقیقات ده‌ها سال پیش ممکن است در زمان کنونی سودمند نباشد، به خصوص اگر روی حوزه‌ای تمرکز کنید که به سرعت تغییر کرده است (مانند فناوری، آموزش و غیره).

 

بررسی ادبیات

مهم است که در حین بررسی ادبیات خود، خواننده خود را در نظر بگیرید. ممکن است برای شما مفید باشد که با یادآوری اهداف تحقیق خود به مخاطبان شروع کنید. به این ترتیب، خواننده بهتر می‌تواند ارتباط آن با پروژه شما را درک کند. یکی از اشتباهات رایجی که دانش‌آموزان اغلب مرتکب می‌شوند این است که فقط از مطالعه‌ای که خوانده‌اند به مطالعه دیگری می‌پرند – بدون هشدار. ارائه طرح کلی به خواننده در ابتدای فصل و گنجاندن افکار انتقادی خود به خواننده نشان می‌دهد که در مسیر درستی قرار گرفته‌اید و به او ایده می‌دهد که چه انتظاری دارد.

اشتباه رایجی که در بالا توضیح داده شد اغلب به دلیل عدم برنامه ریزی رخ می دهد. دانش‌آموزان معمولاً می‌نشینند تا مرور ادبیات را بنویسند و در حین رفتن مطالب را پیدا کنند. سپس این یک فصل بسیار پراکنده ارائه می دهد. در حالی که ایجاد یک طرح کلی ضروری است، سازماندهی ادبیات نیز ضروری است. همانطور که در بالا پیشنهاد شد، شاید شما یک مرور ادبیات با چهار بخش داشته باشید. ممکن است بخواهید در یک سند جداگانه منابع مفیدی را که برای هر بخش پیدا کرده اید، جمع آوری و پیگیری کنید. در این یادداشت ها، باید ذکر منبع، چند نکته در مورد خلاصه و چگونگی مفید بودن آن را حفظ کنید.

همچنین ممکن است کد رنگی این نقل‌قول‌ها به بخشی که مربوط به آن است مفید باشد. یک مثال ممکن است به این صورت باشد:

 

یادداشت ها و تحقیقات خود را سازماندهی کنید

نحوه سازماندهی یادداشت های خود کاملاً به شما بستگی دارد. این واقعاً بستگی به نوع آدمی دارد. برخی از افراد دوست دارند یادداشت های خود را به صورت خطی سازماندهی کنند. دیگران می خواهند بر اساس رنگ سازماندهی کنند. برخی از افراد یادداشت های مفصل می نویسند، برخی دیگر یادداشت های بسیار کمیاب می نویسند و به مقاله اصلی باز می گردند. صرف نظر از نوع فردی که هستید، نوعی سازمان ضروری است. برای شروع، چند استراتژی مختلف را امتحان کنید و ببینید چه چیزی برای شما بهتر است.

سازماندهی منابع و استناد خوب شما در فرآیند یادداشت برداری مهم است زیرا باید این منابع را در مقاله خود ذکر کنید. سبک ارجاع را بیاموزید (اگر قبلاً نمی دانید).در رشته تحصیلی شما انتظار می رود. مثال بالا از APA استفاده می کند، اما بسیاری از سبک های ارجاع دیگر وجود دارد. شما باید این سبک را در سراسر مقاله خود اعمال کنید. در مقاله واقعی، معمولاً هنگام استفاده از نقل قول های مستقیم، و گاهی اوقات هنگام ترجمه/خلاصه کردن، به شماره صفحه نیاز دارید. این را در حین یادداشت برداری به خاطر داشته باشید. برای مثال، می‌توانید «نقل قول مفیدی را در صفحه» بنویسید. ۱۶۶ در مورد اشتباهات دانشجو در پایان نامه. سپس، می‌دانید برای یافتن نقل قول به کجای مقاله اصلی نگاه کنید. به یاد داشته باشید که نقل قول ها فقط در حد اعتدال مفید هستند – شما نمی خواهید پایان نامه ای با آنها پر شود. همچنین ضروری است که بینش انتقادی در مورد نقل قولی که استفاده می کنید ارائه دهید، بنابراین نقل قول ها هرگز نباید در انتهای یک پاراگراف ظاهر شوند.

استراتژی تحقیق

همزمان با نوشتن در مورد ادبیات خود، یا احتمالاً درست پس از پایان کار، باید برنامه ریزی برای تحقیقات اولیه خود در نظر بگیرید . پایان نامه معمولاً تحت یک جدول زمانی نسبتاً فشرده است و بنابراین سازماندهی زودهنگام این جنبه ها می تواند در حین پیشرفت در پایان نامه از مشکلات شما جلوگیری کند.

در ابتدا باید یک استراتژی تحقیقاتی ارائه دهید. این استراتژی توصیفی از نحوه اجرای تحقیق در مطالعه خود است. این یک جزء ضروری از پروژه شما است، اما چیزی نیست که نیاز به بررسی دقیق استراتژی های تحقیقاتی کلی داشته باشد. این یک اشتباه رایج توسط دانش‌آموزانی است که اغلب زمان زیادی را صرف بحث در مورد همه استراتژی‌های تحقیق می‌کنند، به جای تمرکز بر روی راهبردی که انتخاب کرده‌اند و توجیه این انتخاب.

ابزار تحقیق

هنگامی که یک استراتژی تحقیقاتی را ایجاد کردید، باید در نظر بگیرید که از چه نوع ابزارهای تحقیقی باید استفاده کنید – و چگونه آن ابزارهای تحقیقاتی به وجود می آیند (یعنی آیا می خواهید یکی را ایجاد کنید، یا می خواهید از یکی که در تحقیقات قبلی استفاده شده است). برای مثال، اگر در حال ایجاد پرسشنامه ای هستید و تصمیم به ایجاد پرسشنامه خود دارید، احتمالاً باید پرسشنامه را آزمایش کنید تا تعیین کنید آیا سؤالات شما منطقی است یا خیر. این می تواند زمان بیشتری را به روند پایان نامه اضافه کند و بنابراین باید در برنامه شما لحاظ شود. پرسشنامه ها، در حالی که ابزاری رایج در بین دانش آموزان هستند، به طور کلی به تنهایی به عنوان ابزار تحقیق کافی نیستند. معمولاً دانش آموزان از دو یا چند ابزار تحقیق استفاده می کنند.

یکی دیگر از ابزارهای رایج مصاحبه است. برنامه ریزی برای مصاحبه چندین چالش دارد:

ابتدا باید زمان و مکانی برای برگزاری مصاحبه پیدا کنید. به طور کلی، این فضا فضایی آرام است، مانند اتاق مطالعه دفتر یا کتابخانه. به عنوان یک دانشجوی مقطع کارشناسی، ممکن است همیشه به این فضاها دسترسی نداشته باشید و بنابراین هماهنگ کردن شرکت کننده در مصاحبه با زمان در دسترس می تواند از نظر لجستیکی چالش برانگیز باشد. هنگامی که مکان و زمان مصاحبه خود را مشخص کردید، باید از چالش های دیگری نیز آگاه باشید. مصاحبه شوندگان ممکن است در آخرین لحظه انصراف دهند یا ممکن است دیر انجام شوند. وظیفه شما به عنوان یک محقق این است که تمام تلاش خود را برای تطبیق با موقعیت های آنها انجام دهید، زیرا به احتمال زیاد آنها داوطلب شرکت در مطالعه شما هستند. شما می خواهید مصاحبه های خود را از قبل تنظیم کنید، اما شاید نه خیلی زودتر که مردم فراموش کنند.

خانه مستقیم: ویرایش و تصحیح

تدارکات برنامه ریزی تحقیق شما می تواند چالش برانگیز باشد. از یافتن منابع مناسب گرفته تا زمان‌بندی مصاحبه، موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفت. یکی از جنبه های فرآیند نوشتن که دانش آموزان اغلب در نظر نمی گیرند، فرآیند ویرایش و تصحیح است. ویرایش زمانی اتفاق می‌افتد که باید تغییرات قابل‌توجهی در بخش‌هایی از پایان‌نامه خود ایجاد کنید، زیرا آنها دیگر مرتبط نیستند، یا نیاز به افزودن/حذف کلمات دارید. گاهی اوقات، زمانی که دانش‌آموزان می‌نویسند، فرآیند ویرایش می‌تواند یک چالش واقعی باشد، زیرا حذف کلماتی که زمان زیادی را صرف نوشتن آن کرده‌اید، دشوار است. اما به یاد داشته باشید که این نمره نهایی است که مهم است و داشتن اطلاعات نامربوط در پایان نامه بیشتر از اینکه به نفع شما باشد به شما آسیب می رساند.

تصحیح نیز ضروری است. این مرحله پایانی پایان نامه شماست و جنبه های دستور زبان، املا و نقطه گذاری را در نظر می گیرد. معمولاً خیلی بیشتر از آنچه در ابتدا پیش‌بینی می‌کنید طول می‌کشد، زیرا بهتر است آن را در قسمت‌های کوتاه انجام دهید تا حواس‌تان پرت نشود. همچنین مشکلات دیگری در فرآیند تصحیح وجود دارد. اغلب چون با خود کار بسیار آشنا هستید، از خطاها عبور می کنید. به عنوان مثال، خطاهایی مانند استفاده از «فرم» به جای «از» یا استفاده از نسخه اشتباه «آنجا/آنها/آنها» می‌تواند کار شما را صیقل‌نشده به نظر برساند، اما انجام آن آسان است.

برای برخی از دانش آموزان، بهتر است از شخص دیگری برای تصحیح کارتان استفاده کنید . شخص ثالث نه تنها می تواند در مورد املا، دستور زبان و نقطه گذاری نظر دهد، بلکه می تواند مناطقی را که نامشخص است نیز شناسایی کند. ممکن است لازم باشد برای خدمات تصحیح هزینه پرداخت کنید – مگر اینکه والدین یا دوستی داشته باشید که مایل و قادر به کمک به شما باشد. هنگام انتخاب یک سرویس تصحیح، مطمئن شوید که یک سرویس معتبر را انتخاب کرده اید – این آخرین فرصت شما برای ایجاد تغییرات است و بهترین نتیجه ممکن را می خواهید.

به طور خلاصه

به یاد داشته باشید که نوشتن پایان نامه بخشی چالش برانگیز در مقطع کارشناسی شما است، اما با برنامه ریزی و استراتژی های صحیح، می توانید بسیار موفق باشید. ضروری است که از همان ابتدا موضوعی را انتخاب کنید که برای شما جالب باشد، البته تا زمانی که به رشته تحصیلی شما مرتبط باشد. علاوه بر این، باید اطمینان حاصل کنید که اولین تاثیر خوبی را از سرپرست خود ایجاد کرده اید و از تمام منابعی که در دسترس دارید استفاده می کنید.

با خواندن این پست، شروع خوبی دارید. یاد بگیرید که در تلاش برای موفقیت، مهارت های مدیریت زمان، سازمانی و مبتنی بر اعتماد را برای نوشتن پایان نامه توسعه دهید!

 

تایپ فوری

تایپ کتاب 

تایپ ارزان

طراحی لوگو

برای سفارش تایپ و ترجمه به سایت موسسه هیدیکا مراجعه فرمایید

درباره takin

این مطالب را نیز ببینید!

۴ نکته برای ایجاد عنوان پایان نامه عالی

۴ نکته برای ایجاد عنوان پایان نامه عالی   از کجا شروع می کنی؟ در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.